Skip to main content

7 Gratis SEO Tips

Hvis du gerne selv vil lave din egen optimering, vil vi her give dig 7 tips som kan hjælpe dig på vej til at få lavet god optimering.

1. Title tags

Dine Title tags er det vigtigste i SEO, og de skal have al den opmærksomhed, som du kan give dem. Title tags er et af de klareste signaler til Google om, hvad din side omhandler, og det betyder at der skal skrives unikt indhold til hver enkelt side på dit website.

Har man et stort website, kan man godt lave Title tags, som er automatiserede, dvs. har du 10.000 produkter, er det næsten umuligt at lave dem alle unikke, og så arbejder man som regel med automatiserede Title tags generatorer. Dette skal man dog som oftest overlade til de professionelle.

Et Title tag står øverst i din browser. Du kan ikke se det på selve siden, men kun øverst i din browser. Title tagget er din overskrift ude på Google, og den skal indeholde det søgeord, som den enkelte side omhandler. Søgeordet skal stå så langt fremme i teksten som muligt, og man må gerne kombinere det med andre søgeord, som passer til den enkelte side.

På denne side kan du se, at vi har søgeordene gratis seo, gratis seo tips og seo tips med, det betyder at vi både kan blive synlige på alle ord, samt ordene som sammensatte ord og hver for sig. For at få den maksimale udnyttelse af værdien i Title tagget skal søgeordet helst stå, som det søges  på Google. Det kan dog godt lade sig gøre at blive synlig på f.eks. ”gratis tips”, selv om ordet ikke fremstår sammensat i Title tagget, dette kræver dog lidt ekstern optimering (Linkbuilding), og det skal du bruge hjælp til.

Du kan få yderligere hjælp til at lave dine Title tags med vores gratis title tag tool, hvor du også kan skrive mange Title tags ind, gemme dem og eksportere dem alle til Excel, hvorfra det er nemt at føre dem over på din webshop eller hjemmeside.

Klik på dette link: title tag tool og prøv vores vores title tag værktøj

2. CTR optimering

CTR optimering er en stadig større voksende del. Vi har set flere beviser på, at en høj CTR har indflydelse på dine placeringer på Google, og det er derfor en del af søgemaskineoptimering, som man hurtigt kan komme i gang med.

CTR betyder Click Through Rate: Viser hvor mange der klikker på dit link på Google og over på din hjemmeside eller webshop. Hvis man f.eks. bare skriver:

Det ovenstående lokker ikke rigtig nogen til at klikke på linket, og derfor vil linket modtage færre kliks end f.eks. denne side:

Ved at forfatte en bedre og mere informativ title, kan du få flere kunder, men blot ved at udnytte de placeringer du har i dag bedre.

3. Tekster

Dine tekster skal spille og være lige efter bogen, ellers kan du ikke opnå gode placeringer. Teksterne skal være så lange som muligt, men de skal samtidig også være fyldt med relevant stof; hvis det bare er ”tom snak”, så giver det ikke værdi til din side.

Dine tekster skal for det første skrives til mennesker, rigtig mange tror desværre stadig, at teksterne skal skrives til Google. Mange skriver deres tekster, så deres søgeord indgår alt for mange gange. Tidligere gav det pote med bedre placeringer, men i dag skal man faktisk ikke have søgeordet så meget med i teksten, det skal dog stå der.

Hvis du holder dig til to regler, er du rigtig godt på vej til at skrive gode tekster. For det første er det vigtigt, at du undersøger den enkelte side og finder frem til alle de søgeord, som er relevante for siden. Det gør du ved at lave en søgeordsanalyse.

De ord du gerne vil findes på, skal forefindes ca. 0,5 til 2% i teksten – ikke mere end det. Hvis du tjekker søgeord på dine konkurrenter ved at bruge de samme søgeord, som du selv vil findes på, kan du hurtigt se, hvor lange deres tekster er, og på den måde finde frem til, hvor lang din tekst skal være. Det er altid en god idé lige at lave den lidt- eller meget længere end dine konkurrenters tekster.

Du kan få hjælp ved at bruge vores ordtæller her.

4. Video på siden

En video er god til mange ting. Den kan informere omkring dine produkter og lokke kunden til at tage kontakt. Dog skal du være opmærksom på, at videoer på over 40 sekunder sjældent bliver set til ende på din hjemmeside.

Dine videoer skal have nogle klare call to actions, så du får værdi ud af dem. Men selve grunden til at vi ønsker at bruge dem i optimeringsdelen er, at de hjælper til at fastholde de besøgende, du har på sitet. Rigtig mange elsker at se videoer i stedet for at læse tekster, og derfor er det en god ide at supplere med videoer. Men husk at dine videoer skal have undertekster, så den besøgende også får noget ud af videoen uden lyd på.

Når du kan få folk til at blive længere tid på dit website, så kan Google se det, fordi det tager et stykke tid, før en given bruger kommer tilbage til Google igen. Altså må din side være god, hvis de besøgende bliver der i lang tid. Derfor anbefaler vi, at du bruger video på din hjemmeside eller webshop, både for at konvertere bedre, men også for holde på de besøgende.

5. Call to actions

Det er ikke bevist at gode call to actions hjælper på dit søgemaskineoptimering, men vi må gå ud fra, at Google kan se, at folk finder det, de søger. Hvis de f.eks. udfylder en formular eller lægger noget i kurven hos dig, så kommer de jo sjældent tilbage til Google. De må derfor have fundet det de søgte. Det sender Google endnu et signal om, at dine side er gode. Derfor er det lige så vigtigt at arbejde med call to actions, da det både giver flere kunder, men også giver kunderne det de søger. Call to actions er f.eks. at jeg siger til dig: ”Udfyld formularen og få hjælp af specialister”. Det kan også være en formular i bunden, i siden eller en pop up. Det gælder om at lokke kunderne til at gøre det, du ønsker de skal gøre. Netop denne øvelse er noget af det, som de fleste glemmer at arbejde med.

6. Søgeordsanalyse

Men hvor skal du starte?

Du skal starte med at lave en søgeordsanalyse, som definerer alle de søgeord, som din side handler om. Det er ikke blot de store søgeord på forsiden, eller på de enkelte produkter, det er hele sitet.

Det er ved søgeordsanalysen, at du danner grundlaget for alt dit søgeoptimering og du må ikke springe over, hvor gærdet er lavest. Det er det vigtigste fundament. Du skal derfor tage dig god tid til at lave en god søgeordsanalyse.

Du kan bestille en søgeordsanalyse her.

7. Linkbuilding

Når man er færdig med on-site optimering på sitet, så venter et helt nyt kapitel- nemlig ekstern optimering, eller linkbuildling. Det er som regel en on-going og vedvarende proces. Google ser selvfølgelig værdi i dit site i form af alle ovenstående ændringer, men den allerstørste faktor for Googles vurdering af dit site er de links, som peger over på dit website fra andre sites. De tæller nemlig som en anbefaling.Tidligere gjaldt det bare om at få så mange links som muligt. I dag er det noget mere kompliceret at lave linkbuilding. Man skal for det første sørge for at gøre det ordentligt, men hvad er ordentligt?

Vi har skrevet et helt indlæg om linkbuilding, hvor du kan finde meget mere information om emnet. Det er et meget vigtigt emne, og noget man bliver nødt til at sætte sig dybt ind i, hvis man selv vil lave det.Noget af det du selv kan gøre er at tjekke din linkprofil på ahrefs.com for at se, hvor mange indgående links du har og så finde ud af, om du har nogle leverandører, som ikke linker til dig, men som du evt. kan få til at linke til dit website.

Når du begynder at arbejde med linkbuilding, skal du være opmærksom på, at der er noget, som hedder ankertekst, som du skal kende til. Ankerteksten ovenfor i linket til siden om linkbuildling er ”linkbuildling.” Det er altså det ord du trykker på, når du klikker på linket, som er din ankertekst.

Din ankertekst må ikke indeholde dit primære søgeord for mange gange, faktisk må det helst ikke overstige 10% af den samlede tekst. Dog er det lidt anderledes på undersider, hvor man kan finde eksempler på meget høje ankertekster, hvilket giver en bedre placering. Men man skal huske at holde sig for øje, at det er et signal til Google om, at man arbejder med SEO, og derfor kan være til fare for dit site at have en for høj ankertekst.

Linkbuilding er ikke noget, man skal kaste sig over, hvis man ikke har helt styr på det. Derfor anbefaler vi sjældent at lade nogen lave linkbuilding, som ikke har arbejdet med det i minimum 2 år.

Få mere ud af din digitale marketing

Lad os kigge din online marketing igennem og danne et overblik over, hvor vi kan optimere bedst muligt.

Thomas Muus
Senior Strategic Advisor

   +45 25 94 00 19     tm@river.dk

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse